středa 18. února 2015

Moje nepřečtené knihy

V poslední době často narážím na články o tom, kolik má kdo nepřečtených knih. A protože jsem to chtěla taky vědět, založila jsem si účet na Databázi knih a dala se do práce. Dříve jsem si vedla seznam knih v excelu, ale vždycky se mi někam zatoulal. Proto jsem vděčná za Databázi knih, protože se mi seznam už nikdy neztratí a celkově je přehlednější než nějaký podomácku vedený seznam.

Za jedno dlouhé odpoledne jsem dala dohromady knihy, které mám v Praze, a minulý víkend jsem si mohla zaevidovat i knihy, které mám ještě u rodičů. Ke konci už mě to nebavilo, protože pokaždé když jsem si myslela že už je konec, jsem přišla na nějakou knihu, kterou jsem si ještě nezařadila do seznamu. Teď už je snad doopravdy konec a znám konečná čísla:
  • vlastním 473 knih, z toho
  • je přečtených 198 knih 
  • a nepřečtených 275 knih
Přiznám se, že tak vysoké číslo jsem nečekala, i když jsem věděla, že většinu knih co mám jsem ještě nečetla. Jenže i tak je to šok.

A teď pár slov na obranu :D Kolem 60 knih je z edice Pevnost, což jsou takové malé, celkem útlé knížečky, které si měsíčně kupuji spolu s časopisem Pevnost. Jedna knížka vyjde tak na 80Kč. Zvrtlo se to v momentě, kdy na Světě knihy měli knihy z této edice po 20 Kč, a já je tam nemohla nechat. Takže polovinu jsem nakoupila takhle levně, druhou polovinu jsem nasbírala za asi 5 let, co Pevnost kupuji. Z této edice jsem zatím přečetla jen 7 knih. V poslední době Pevnost dávala jako přílohu i jiné knihy, než ty z jejich edice, např. první díl komiksů Bleach, Death Note, Gantz, nebo knihu Pán času od Zelaznyho, Stalker od Strugackých, atd. Tyhle knihy většinou přečtu, protože jsou lákavější.


část edice Pevnost

Další zlo byly samozřejmě Levné knihy. Už dávno se krotím a nenakupuji každou knihu, která mě zaujme, většinou jdu už jen po těch autorech, které znám. Třeba od Johna Sandforda, který píše thrillery/detektivky, mám už dvě knihy a tři omnibusy (každý za stovku). A to jsem od něj kdysi četla jen jednu knihu. Jenže když jsem ty knihy viděla, tak jsem neodolala a musela si je koupit.

To jsou dvě hlavní věci, kterými se obhajuji. Samozřejmě na počtu nepřečtených knih to nic nemění, ale přijde mi jako menší zlo nemít přečtené knihy za pár korun, než knihy za které jsem zaplatila několik stovek.

Hlavním problémem je samozřejmě to, že knihy nakupuji rychlejším tempem než je stíhám číst. Knihy prostě miluju a chci jich mít co nejvíc. A často mi stačí mít od autora přečtenou jednu knihu, abych začla nakupovat jeho další knihy. Takový případ je třeba Robert Holdstock (7 knih), Vladimír Šlechta (5 knih), Jo Nesbo (5 knih), Tana French (4 knihy). U některých autorů mám načtených více knih, ale pořád mám víc knih nepřečtených než přečtených. Občas mi k zakoupení knihy stačí i dobrý článek a několik recenzí v Pevnosti nebo různě po internetu. To je případ Dana Simmonse. Mám od něj 6 knih a nečetla jsem žádnou. Ale až na Kantos Hyperionu jsem je všechny koupila po stovce, jinak bych do nich nešla.

Jinak samozřejmě ta čísla, která jsem uvedla, nejsou přesná na 100%. Nepořádek mi v tom dělají omnibusy, které mám započítané jako jednu knihu, ale jsou to vlastně tři knihy v jedné. Nebo vydání Shakespeara, kdy 4 díla jsou v jednom boxu a opět se mi počítají jako jedna kniha. Možná až se budu někdy nudit, tak si dám práci s tím je zadat všechny zvlášť. Takhle mi to totiž dělá binec i v přečtených/nepřečtených knihách, protože nehrozí, abych přečetla celý omnibus najednou.

Můj účet na Databázi knih
Dalším problémem je rozhodnout se, které knihy započítat a které ne. U některých třeba ani nevím, jestli jsem je četla, jestli jsou moje nebo rodičů, jestli jsem si je koupila nebo je dostala a vůbec o ně nestála. Nechci si zhoršovat statistiku knihami, které bych si sama nekoupila, protože jsou to nejspíš blbosti, které pravděpodobně nikdy nebudu číst. Otázkou také je, jak daleko jít do minulosti a jaké knihy započítat a jaké nechat být. Takže jsem začala knihy počítat od té doby, kdy jsem je začala aktivně a pravidelně nakupovat, což začlo dívčími romány od Lenky Lanczové. A musím říct, že díky těmto knihám se mi trošičku vyrovnal poměr nakoupených a přečtených knih :D V té době jsem totiž četla rychleji než nakupovala.

Závěrem, kdo by se chtěl podívat na to, jaké knihy mám, jaké čtu, jaké mám přečtené, jaké mám podepsané a tak dále, může se podívat na můj profil na Databázi knih. Mám také v plánu články o mojí knihovně, budu fotit, psát proč mám jaké knihy, které mám s autogramem, na kterých jsem byla na křestu a podobně. Bude vás to zajímat, máte rádi takové články?

Databázi knih využiju také k tomu, že si pravidelně k nějakému datu budu fotit statistiku vlastněných/nepřečtených knih, abych viděla, jestli se mi ten poměr zvyšuje nebo snižuje :D Možná jí umístím i na blog.

Ještě si myslíte že máte hodně nepřečtených knížek? :D


8 komentářů:

  1. Já si nikdy naštěstí nemyslela, že jich mám hodně. :D Hlavně kvůli tomu, že až tak moc jich nemám a knihy, které vlastním, mají u čtení lehkou přednost. I když pravda, pořád tam mám něco nepřečteného od Vánoc. O:)

    OdpovědětVymazat
  2. Vitaj v klube, som na tom podobne :-) Nemám zoznam neprečítaných kníh, ale asi sa inšpirujem a skúsim to na Databázi kníh. Odhadom som to počítala pred Vianocami a vyšlo mi vyše 200 kusov, ach jaj. A tak isto zdieľam "radosť z nakupovania lacných kníh", ja sa neviem zastaviť. Momentálne čakám objednávku z Levných kníh za 50€ (len keby to poštovné na Slovensko nebolo tak prehnane drahé), ale ak si porovnám cenu u nás a u vás, nemám čom rozmýšľať :-) (A pred mužom to dajako schovám, inak ma asi už kompletne vysťahuje).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě nejdřív Databáze knih přišla taková divná, ale teď si jí nemůžu vynachválit :) Já jsem si už nákup levných knih zakázala, protože už teď jich mám moc. A vždycky by se v levných knihách nějaká zajímavá knížka našla a za chvilku bych se z toho zbláznila. Naštěstí přítel taky rád čte, takže se před ním nemusím nijak obhajovat :D

      Vymazat
  3. Skvělý článek :) V tomhle se úplně poznávám, taky mám spoustu nepřečtených knih a i když se krotím, pořád přibývají nové a nové..A pořád doufám, že je jednou stihnu všechny dočíst :) Asi bych to taky měla radši spočítat, třeba až uvidím ta čísla, budu se krotit ještě více.:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, jsem ráda že se líbil a že v tom nejsem sama :D Já teď už nové knížky skoro nekupuju a když jo, tak je to pokračování něčeho, co už mám přečtené. Ale je mi jasné že pokaždé se neovládnu :D

      Vymazat
  4. A ja som myslela, že som jediná! :D Nie som na tom až v takom pomere, ale väčšina mojej knihovníčky je neprečítaná. Na moju obhajobu, keď človek nájde skvelé knihy za 0.29 centov až za dve eurá vo výpredaji v perfektnom stave (rušili sklad), tak to je hriech nekúpiť! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak samozřejmě :D Já se už krotím, ale být levně knihy od autorů, které znám nebo o kterých jsem slyšela, tak se neovládnu :D

      Vymazat
  5. Koukám, že jsem oproti tobě ještě zelenáč s nějakými skoro sedmdesáti nepřečtenými knihami. :D No jo, to je život knihomolů. Tolik knih a nejen, že se někdy nedostává času, ale člověk má just chuť přečíst tu knihu, co zrovna ještě nemá. XD

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mě moc potěší a ráda na něj odpovím :)